Rabu, 30 September 2015

aku bukan manusia sempurna

Assalamualaikum...

dear blog,

aku malas nak story panjang2...aku tau aku bukan manusia sempurna...so manusia2 sempurna tu tolong ajarkan aku jadi manusia sempurna...boleh???dah macam lirik lagu ayai tu je kan..

nobody's perfect! itu yang aku pegang selama ni...so, aku tak pernah jugde orang lain...aku lebih suka buat hal aku sendiri...tapi kalau orang bercerita pada aku, aku tadah telinga jela...takde la kutuk orang sampai mati2 orang tu tak betul...setiap orang ada betulnya...ada salahnya...

tapi aku cukuplah sentap orang selalu salahkan aku tapi tak tengok situasi aku macam mana...susah bercakap dengan orang yang anggap diri mereka sempurna...macam tak ada cacat celanya..tapi nak buat macam mana...orang yang tak tau memang takkan faham apa yang kita lalui...

aku pernah cerita sebelum ni, hidup aku laki bini memang struggle..kitorang kerja keras nak survive hidup...baik aku or laki aku kalau kami masing2 takde duit nak buat belanja harian, kami sama2 hulur...bantu setakat mana yang boleh sambil berdoa moga2 rezeki kami Allah terus murahkan...

sampai satu saat Allah luaskan rezeki...Alhamdulillah, kami bersyukur...kami calculate balik setiap belanja & saving yang akan ada nanti...mana2 yang penting yang perlu kami up kan dari sebelum ni macam duit belanja mak-mak kami, semua kami up kan...sebab kami tau doa orang2 tua kami nilah yang selalunya Allah akan bukakan pintu rezeki kami seluasnya...

tapi ada orang anggap kami masih menyusahkan mak-mak kami...padahal, kami usaha sehabis baik untuk jaga hati kedua-duanya...meskipun tak la sempurna mana, tapi kami cuba penuhi mana2 yang kurang untuk mak2 kami...

wahai hati, kenapalah asyik nak menyakitkan jiwa aku yang tak pernah pun nak mengusik siapa2...aku tau aku penuh cacat cela...bukan manusia sempurna, tapi jangan label aku dan laki aku di tahap paling sampah...aku manusia biasa...sedikit hati aku dijentik, aku mampu bertahan lagi...tapi blla berkali2 dijentik, malah ditumbuk kuat, hati mana yang mampu bertahan...air mata aku ni mengalir jugak sebab aku tak mampu nak tahan2 dah...

mujur laki aku mengajar untuk terus bersabar...Alhamdulillah, aku dapat seorang suami yang begitu kuat sabarnya...kalau orang lain mau dah kena serang kot...suami aku cakap kita dah buat yang terbaik, biarkan je orang nak nilai kita macam mana...

aku ni memang jenis sensitif...tapi bertempat...janganlah uji kesabaran aku...aku cuba tak berfikir buruk pasal orang lain...aku cuba untuk jadi muslim yang baik yang mana boleh melayan muslim yang lain dengan baik jugak...tapi maaflah untuk muslim seperti kamu, aku tak mampu nak melayan dengan baik dah...cukuplah...cukup sampai sini je...aku takkan buat benda yang jahat, tapi cukuplah aku tak seperti selalu...

aku cuma nak ingatkan kamu...please put yourself on others shoe...so, you will know how hard life it is...kamu golongan berada...tak pernah rasa susah sampai boleh jugde orang lain begitu begini...tak apalah...semoga kamu tidak melalui apa yang kami lalui...

Tiada ulasan: