Isnin, 14 September 2015

hikmah keguguran

Assalamualaikum...

dear blog,

hari ni aku dah start kerja balik lepas 3 hari MC sebab miscarriage hari tu...rasa segan jugak masuk office..macam masa lepas aku  masuk kerja balik lepas habis cuti bersalin dulu...segan wooo...hahahha...

masa aku cuti tu macam2 jugak aku fikir...emosi aku pun tak berapa stabil..ada masa aku rasa sunyi je...pastu pegang2 perut..haip!!!jangan risau..aku belum gila lagi ye...just teringat2 macam carry something dalam perut je...rindu jugak nak rasa morning sickness tu...walaupun kejap je dapat lalui benda tu...

bila dah keguguran ni, aku mula la buat perangai kuat makan aku balik...apa yang aku cuba pantang masa pregnant hari tu, semua aku bedal balik..hahaha...

paling penting amoi kesayangan aku...sejak2 aku preggy adik dia hari tu, dia la jadi mangsa kemarahan dan emosi tak stabil aku...nak2 dia tengah panjang akal...ada je benda yang dia buat bagi aku naik angin..dulu2 sebelum aku pregnant, aku tahan jugak sabar walau ada jugak terlepas marah aku...tapi since aku preggy balik, bila ada je benda dia buat menyakitkan hati, memang kena hamun dengan aku la makan dia...kali ni aku memang tak dapat nak control emosi aku...entahlah, perubahan hormon kot aku ni..lepas je aku miscarriage hari tu, ramai la pujuk aku supaya bersabar...memang takde rezeki aku dengan laki aku...atau mungkin jugak Allah nak bagi iman puas manja dengan aku...aku diam jela..aku sedarlah sebab memang salah aku pun tak dapat control emosi aku masa tu...lepas tu boleh pulak aku baca satu qout kat FB..



huwaaaaa....memang sentap la makan dia..terus aku teringat2 apa aku buat kat iman...terus fikir logik balik...memang la budak baya iman tengah nak membesar...mestilah dia banyak curious dan nak explore benda baru...sedih wooo...dan2 tu la aku terus cuba pujuk hati aku supaya lebih bersabar dengan kerenah anak aku yang sorang tu...

bila aku fikir balik, macam mana teruk pun iman kena marah dengan aku, iman tetap akan melekat dengan aku...walaupun ayah ke...nenek ke...atuk ke...mak long ke...mak lang ke...pak teh ke...mak su ke..pak su ke yang boleh pujuk dia time dia nangis..tapi mulut dia just sebut "bu...bu..." je...iaitu aku...ibu dia...mau aku tak lagi emosi..kadanga2 rasa nak nangis bila teringat2 aku pernah marah2 dia sepanjang aku preggy tu...agaknya sebab tu Allah tarik adik iman dari perut aku kot...sebab bila aku preggy kali kedua ni, iman macam terabai...sedangkan dia masih perlukan kasih sayang dari aku dan laki aku kan...





 tengok la betapa panjangnya akal iman aku yang sorang ni....adeh...(tepuk dahi)




ni rajin tolong ayah dia lipat baju comel dia tu...



now, nak atasi rasa sedih tu, aku manjakan iman balik, aku start main2 dengan iman macam sebelum aku preggy dulu...lepas ni aku berhajat nak buat baju banyak2 untuk anak dara aku tu...pasal aku dah siap belajar buat baju kurung pesak...nanti ingat nak buat untuk iman...senang kalau ada majlis...boleh pakai baju kurung hasil tangan ibu dia sendiri...

Tiada ulasan: