Khamis, 3 September 2015

kisah anak, laki aku dan aku

Assalamualaikum..

Dear blog,

Lama giler dah kan aku tak update…nasib la masih belum lupa password…maklumlah selam ni tengok email dalam hp je…nak tengok kat pc memang tak sempat la…hp la alat paling pantas aku boleh capai utk tengok email…

Sebelum ni aku ada update pasal hidup baru yang lebih mencabar kan…yess..sehingga hari aku taip ni pun adalah hari2 yang sangat mencabar bagi aku…

Kalau nak baca kisah anak aku, si amoi imanina tu…alhamdulillah…dah setahun tujuh bulan dah pun…rasa kejap giler masa berlalu..lagi 5 bulan demuk aku yang sorang tu nak masuk 2 tahun dah pun..macam2 akal dia sekarang...sampai aku pun kadang2 hilang sabar dibuatnya…ada je benda yang buat aku cepat naik darah…nak2 aku tengah carry adik dia sekarang ni…baru first trimester..so, aku mabuk2 sekejap…mood aku pun memang swing sangat la…jangan la buat aku naik darah, cepat je aku nak hamun orang nanti…paling lembut pun, muka aku akan jadi ketat yang amat..yang si iman ni pulak memang suka je bg aku naik darah…aku tak stop DF lagi iman…tapi kalau dalam botol aku dah stop…dah mula nak biasakan iman dengan formula milk sampai umur 2 tahun…lepas 2 tahun aku tak kisah dia nak susu or tak..yang penting kena makan…setakat makan, Alhamdulillah…so far dia kuat makan..apa je orang bagi dia bedal kalau kena dengan tekak dia…yang buat aku naik darah bila DF…susah betul nak minum betul2…mesti kejap2..lepas tu tak reti duk diam…kadang2 duk selamba terajang perut aku…sampai ayah dia yang tengok pun jadi takut…sebab takut baby kecik kat dalam perut aku tu terkena effect…nak marah x boleh buat apa…yela kan..nak buat camne…iman boleh dikategorikan baby lagi…mana dia tau apa…memang keje dia dari dalam perut asyik nak menendang je…sampai dah lahir ni pun kaki asyik naik je…hahahha…aku pun tak tau sampai bila aku boleh bertahan bagi DF kat iman…memang dah plan tak mampu nak bagi sampai 2 tahun…so, aku sikit2 cuba tak nak bagi DF…biarlah dia menangis pun…lama-lama nanti baiasa jela dia..ye tak…

Pasal laki aku pulak…hmm, dah start kerja baru…lepas dia decided resign TNB dulu, hidup kami memang agak susah..ibarat kais pagi makan pagi..kais petang makan petang…gitu la…tapi idak la teruk rupa itu…masih boleh dikawal tahap kesempitan tu…sebab lepas resign TNB laki aku keje syarikat swasta biasa je…dengan gaji yang cukup2 makan untuk kami satu family…itu pun aku masih beruntung sebab duduk rumah mak aku…kami plan asal dah stabil setahun dua nanti, memang plan nak duduk rumah sendiri…laki aku dah siap kira financial kitorang…pastu fikir cara macam mana nak naikkan financial family..salah satu cara dia apply kerja kerajaan, Half kerajaan & GLC balik…sebab dia cakap “mungkin dengan cara ni abang boleh naikkan taraf hidup kita…lagipun kalau kerja kerajaan ada kuarters…bolehlah abg apply..tak perlu kita bayar sewa mahal2…nak beli rumah harga melampau2 pulak..abang tak mampu..setakat menyewa je abg boleh lagi tanggung…tapi sampai nak beli rumah, abg sorry ye ayang..abang tak mampu lagi”…cuba bagitau aku bini mana tak sedih bila suami cakap macam tu…punyalah usaha sehabis mungkin laki aku buat semata-mata nak naikkan taraf hidup kami…kawan-kawan lain mungkin dah jauh melangkah dari kami…yela..masing2 ada degree kan…so, boleh apply kerja & jawatan lebih bagus…tapi laki aku diploma je…tapi Alhamdulillah rezeki dia nak masuk kerajaan & GLC sentiasa ada…macam masa apply TNB dulu laki aku ramai2 pergi interview dengan budak2 satu batch dengan kitorang…tapi rezeki laki aku sorang je masa tu agaknya..antara kawan2 kami yang hebat2 tu, laki aku yang diterima masuk TNB…yang lain ada yang dapat kerja swasta dan ada yang sambung degree..laki aku pulak terus kerja TNB sampai la kena transfer ke Kelantan…pasal terlampau jauh nak berulang alik, tu yang resign TNB tu..lagipun laki aku tak mampu jauh dengan kami…sebab fikir anak tengah kecik lagi…tak sanggup nak tinggal lama2...

Now, Alhamdulillah, laki aku dah dapat kerja KTMB pulak…dengan gaji yang lebih besar…alhamdulillah, tak terkata rasa syukur dalam hati aku ni…akhirnya Allah mudahkan satu2 jalan buat keluarga aku…agaknya Allah Nampak usaha suami aku untuk terus tingkatkan taraf hidup kami satu keluarga…nak tambah anak lagi…mungkin rezeki tu Allah murahkan…cukup aku tak sangka…alhamdulillah….alhamdulillah…Alhamdulillah…tu je mampu aku dan laki aku ucapkan sekarang ni…

Pasal aku lak, selain tengah carry second child dalam perut aku yang makin ke depan ni, aku tengah masuk class jahitan…belajar menjahit macam2 baju…alhamdulillah…aku serasi dengan class jahitan tu…setakat ni aku mampu ikut class dengan baik…penat sikit…tapi demi plan masa depan kami satu keluarga, aku gagahkan jugak la kudrat yang tak seberapa ni…niat aku nak bantu suami aku…bila kami dah betul2 stabil nanti laki aku nak aku letak jawatan kerja aku sekarang dan focus pada plan aku nak menjahit…plan aku nak buat baju budak/baby…sekali dengan headband…tapi class aku tak belajar buat headband…takpe..aku cuba google sebab setau aku buat headband ni mudah jugak…nak2 knotted headband…Cuma material je aku kena rajin cari…

Aku harap sangat2 plan au dan laki aku menjadi…sebelum ni aku pernah baca quote kat fb…katanya…”5 tahun fasa perkahwinan akan diuji dengan kesusahan dan kesempitan…10 tahun fasa perkahwinan hidup akan mula teratur…15 tahun fasa perkahwinan akan lebih stabil dan lebih senang…” gitu la quotenye…aku pun ingat2 lupa…sekarang ni rumah tangga ku dengan laki aku dah hamper menjangkau 3 tahun…lagi 2 tahun nak menempuh tu…in shaa Allah…aku harap Allah terus mudahkan…amin…





Tiada ulasan: